V tomto krátkém návodu se naučíte, jak pro děti vytvořit oblíbenou hru – spojovačku. Postup je jednoduchý a procvičíte si na něm své dovednosti v opensource programu Inkscape.
Jak již dobře víte Inkscape je vektorový grafický program. Přestože je volně ke stažení (opensource) disponuje několika zajímavými funkcemi. Dnes si představíme jednu z nich. Je to funkce, která umožní očíslovat uzly libovolné křivky (cesty). A to je vzásadě to jediné co potřebujete pro tvorbu libovolných spojovaček. Ale raději se pustíme do práce.
1, Otevřte si program Inkscape
Budeme pracovat s výchozí velikostí stránky – A4.
2, Importujte libovolnou fotografii
Pomocí nabídky Soubor – Importovat můžete vložit libovolný obrázek z vašeho počítače. Popřípadě můžete kopírovat obrázky z internetu. Vhodné je vybírat například obrázky s motivem zvířete. Dbejte na to, aby již ve fotografii byla dobře patrná kontura, kterou budete obkreslovat.
3, Pomocí nástroje Beziérovy křivky (Pero) obkreslete tvar objektu (zvířete)
Děti budou spojovat body rovnou čarou, proto vytvářejte body (kliknutí nástrojem Pero) tak, aby bylo poznat, které zvíře kreslí, ale při tom nemuseli spojovat příliš velké množství bodů. Je dobré ukončit kreslení kliknutím na bod, ve kterém jste začínali. U tmavších obrázků můžete zvolit kontrastnější barvu obrysu, aby jste lépe viděli kreslenou čáru.
4, Smažte původní fotografii
Klikněte na obrázek, který jsme použili jako předlohu a klávesou Delete ho vymažte.
5, Očíslujte uzly křivky
Zvolte nabídku Extensions – Vizualizace křivky – Očíslovat uzly. Vhodně nastavte velikost textu a bodů. To bude záležet na velikosti kresby a občas je dobré vyzkoušet různé varianty pro nejlepší výsledek.
A spojovačka je hotová. Vytiskněte ji a vyzkoušejte. Snad to bude děti i vás bavit.
Pokud se o tomto programu chcete dozvědět více napište nám, nebo rovnou přijďte na kurz Inkscape.